| O firmě | Stroje a příslušenství | E-shop | Bazar a půjčovna | Kontakt | |
Lanový systém
Slouží k vytvoření vlastní dopravní dráhy pomocí nosného lana a dále se skládá z prvků sloužících k ukotvení, napínání a vedení nosného lana, k vedení tažného a vratného lana z navijáku DON-3.2 a k upínání a dopravě břemene. Lanový systém sestává z těchto prvků:
Adaptační kladka - jen pro VLU-5
Je otočně uložena čepem závěsu do pouzdra nalisovaného ve skříni běhounu a je zajištěna dvojitou maticí.
Na druhém konci závěsu mezi dvěma bočnicemi je uložena kladka, přes kterou je vedeno tažné lano,
které se přes kladnici vrátí zpět na adaptační kladku,
kde je upevněn jeho konec lanovými svorkami v koncovce uložené výkyvně mezi bočnicemi a otočně uložené na axiálním ložisku.
Druhá koncovka slouží k uchycení vratného lana.
Mezi bočnicemi je uložen na kuličkových ložiskách váleček, který současně s válcovými vodítky přivařenými ke spodním hranám bočnic,
chrání tažné lano lanovky před poškozením při vyklizování a přibližování.
Dále jsou přišroubovány k bočnicím litinová závaží a nárazník, o který se opře kladnice při zvedání břemene.
Foto ...
Běhoun - jen pro VLU-5
Běhoun pojíždí po nosném laně a ve spojení s adaptační kladkou
a kladnicí tvoří vozík lanovky, tj. pojízdné, nosné a nadzvedávací zařízení lanovky,
kterým je břemeno dopraveno na skládku.
Skládá se ze svařené skříně, ve které jsou na kuličkových ložiskách uloženy dvě pojížděcí kladky.
Na čele je přišroubován nárazník a ve spodní části skříně jsou uchyceny 4 kusy pojistek uložených otočně na čepu a držených v uzavřené poloze pružinou.
Pojistky brání samovolnému vyskočení běhounu z nosného lana,
zajišťují běhoun při přejezdu přes podpěrné botky
a současně svou konstrukcí umožňují snadné nasazení běhounu shora na nosné lano.
Foto ...
Slouží k nesení (podepření) nosného lana na trati lanovky.
Skládá se ze stojiny, na jejíž hraně je přivařena drážka pro uložení nosného lana.
Po stranách drážky je navařen pár nájezdů umožňující plynulejší přejezd pojezdových kladek
běhounu.
Shora je přes nájezdy nasunuta úchytka, která brání vyskočení nosného lana z botky.
Stojina je na obou koncích zúžena, aby snadno rozevřela pojistky běhounu při přejezdu.
Stojina je uložena otočně na čepu, navařeném do tvarové nosné trubky opatřené výztuhami.
Na horním konci trubky je otočně uložena vidlice s kladkou, do které se vkládá kotevní lano botky.
Foto ...
Slouží jako směrová kladka pro tažné a vratné lano.
Mezi bočnicemi je uložena na kuličkových ložiskách kladka a na spodní straně je uložen čep zajištěný maticí se závlačkou pro uchycení úvazku na kotevní strom.
Foto ...
Slouží jako vodící kladka pro tažné a vratné lano.
Mezi bočnicemi je uložena na kuličkových ložiskách kladka a na spodní straně je uložen čep zajištěný maticí se závlačkou pro uchycení úvazku na kotevní strom.
Foto ...
Jedná se o čtyřnásobný kladkostroj k napínání nosného lana, který umožňuje použít vypínací zařízení, jehož max. tah nepřesahuje 1,6 t.
Skládá se ze dvou samostatných částí a vypínacího lana. Jedna část je upevněna ke kotevnímu stromu
nekonečným kotevním úvazkem,
druhou částí se vypíná a je spojena s nosným lanem přes sponu pro lano.
Foto ...
Mezi dvěma bočnicemi je uložena na kuličkových ložiskách kladka.
Na spodní straně je v loži háku otočně uložen na axiálním ložisku hák, na který se pomocí
řetězových úvazků zavěsí přepravované břemeno.
Foto ...
Zastává funkci spojovacího článku mezi nekonečným kotevním úvazkem a nosným lanem. Oko nosného lana je vloženo do žlábku na obvodě kruhového segmentu a do dvojité kladničky jsou uložena oka nekonečného úvazku, prostřednictvím kterého lze přes koncovku kotvit konec nosného lana přímo na strom.
Je délky 3 m a 2 m.
Je použito lano ocel. PJ 12,5 x 3,2 (2,2) m dle ČSN 024340.41 seal 174 drátů o jakosti dle ČSN 024301.2.
Konce lan jsou opatřeny lanovými háky, které mají kuželovitá pouzdra, ve kterých jsou konce lan zajištěny klínem.
Lanový hák i klín háku jsou označeny vyraženým číslem 1.
Je nutné dodržet vždy příslušný hák, klín a číslo lana, protože při záměně některé části za prvky určené k průměru lana 10 mm (lana botek a zarážky - označena č. 2)
dochází k vytržení lana a poruchám na kotvení celého lanového systému.
Foto ...
Lanová kočka - jen pro LS 2-500
Univerzální lanová kočka je určena k lanovým systémům s nosným, tažným a vratným lanem pro soustřeďování dříví z obtížně dostupných terénů.
Pro provoz kočky se zajištěným nákladem je nutná i zarážka lanové kočky.
Z kočky vytažený, volně vysící konec tažného lana je automaticky v kočce zajištěn a je k dispozici pro sestavení nákladu.
Odjištění probíhá automaticky při zvýšeném napětí v tažném laně.
Vyklizený a vyzvednutý náklad do polozávěsu pod kočku je automaticky zajištěn.
Odjištění nákladu se provádí najetím kočky na zarážku.
Kočka umožňuje vedení vratného lana v ose nosného lana.
Foto ...
Jedná se o zvedák s nosností 1 600 kg. Zvedák je vybaven lanem o průměru 11,2 mm o délce 30 m. Používá se k napínání nosného lana a při kotvení navijáku DON-3.2 a přívěsu PML-1 u lanovky VLU-5.
Slouží k rychlému spojení háku lana lanového zvedáku na libovolném místě lana kladkostroje. Je tvořena dvojicí čelistí, uložených na čepech rovnoběžných uhlových pák, které jsou otočně uchyceny na táhle. Celková konstrukce dává čelistem samosvorný účinek
Roznašeč je určen ke kotvení nosného lana na 2 – 4 kotevní body. Roznašeč se skládá z tělesa roznašeče dvou stejně velkých kluzných kladek, které jsou uloženy na čepech. Doplňuje třetí čep, který je určen pro kladku koncovky nosného lana. Všechny čepy jsou snadno vyjímatelné a v roznašeči jsou zajištěny pojistkami.
Slouží ke zkracování lana o průměru 10 mm dle potřeby.
Jedná se v podstatě o dvě svařené kruhové bočnice, mezi kterými je na čepu excentricky uchycen upínací kotouč.
Mezi tímto kotoučem a stěnami bočnic tvořenými svírací a vodící křivkou je mezera, kterou prochází lano.
Odtlačením kotouče nahoru se mezera zvětšuje a lano, které je sponou provlečeno, můžeme protahovat a dle potřeby zkracovat.
Dotažením se lano ve sponě samo svírá a neproklouzne.
Foto ...
Slouží k zavěšení břemene a je na jedné straně ukončena kruhovým okem a na druhé straně oválným okem s noscem.
Foto ...
Slouží ke zkracování nosného lana při různých délkách tras a současně tvoří spojovací článek mezi nosným lanem a napínacím kladkostrojem. Napínací úsek lana musí být na straně spony, jejíž prodloužená osa prochází osou otvoru pro upevnění táhla. Při vložení lana obráceně dochází k poškození lana a trhání klínové spony.
Umožňuje zavěšení nosného lana o průměru 16 a 18 mm do požadované výšky nad terénem.
Je zavěšena na koncovém - stožárovém stromě a umožňuje průjezd vozíku.
Stožárová botka se skládá z tělesa botky – svařenec a čepu.
Čep nám slouží k zavěšení botky s nosným lanem na stožárový strom prostřednictvím kotevního úvazku.
Foto ...
Slouží k nesení nosného lana na nepřístupnějších místech.
Skládá se ze stojiny, na jejíž hraně je přivařena drážka pro uložení nosného lana.
Stojina je uložena otočně na čepu, navařeném do tvarové nosné trubky opatřené výztuhami.
Na horním konci trubky je otočně uložena vidlice s kladkou, do které se vkládá kotevní lano
botky.
Foto ...
Jsou délky 2,5 m a slouží k uchycení velké, případně malé kladky ke kotevnímu stromu.
Je použito ocelového lana průměru 12,5 mm x 2,8 m dle ČSN 024322.41 v jakosti dle ČSN 024301.2 opatřeného na obou koncích oky se zalisovanými objímkami dle ČSN 024481.
Jako alternativa lze použít běžných textilních nekonečných úvazků odpovídající nosnosti.
Foto ...
Rám zarážky je konstruován tak, aby mohl volně klouzat po nosném laně a zarážka se dala přetahovat přes
botky.
.
Slouží k vymezení horní a dolní polohy na pojezdové trati běhounu.
Rám zarážky je opatřen nárazníkovou plochou s vrstvou pryže a dvěma pojistkami proti vyskočení zarážky z nosného lana.
Jedna strana rámu je protažena a je na ní hák pro lano zarážky.
Foto ...